A vendéglátás legfontosabb aranyszabálya: a vendégnek mindig igaza van. Akkor is, amikor nagyon nincs. Pont ezért akadnak helyzetek, amikre kezdő és profi vendéglátósok szépen, kedvesen, toleránsan mosolyognak, de agyuk legmélyebb rejtekében már fogalmazzák a felmondólevelet, mert “ők ezt tovább nem hajlandók csinálni”. Például, amikor a vendég…

10dolog1

#1 …fedezet nélküli kártyával fizet

És a recepciós/pincér természetesen már kiállította a számlát bankkártyára. Ilyenkor következik a sztornózás és a tételenkénti újraírás, ami mindenkitől értékes időt vesz el. Mindig ellenőrizd legalább kétszer, van-e elég pénz a kártyádon. Ha nincs, akkor sincs minden veszve, tudsz kérni bontott számlát a legtöbb helyen.

#2 …SZÉP-kártyával fizet

Na jó, ez erős túlzás, minden SZÉP-kártyásnak joga van kihasználni ezt a juttatást, de azt már kevesen tudják, hogy a kezdő recepciósok egyik rémálma – ugyanis idegenforgalmi adót nem vonhatnak le róla. Máshogyan kell elkérniük, legtöbb esetben készpénzben. Amit hajlamosak lehetnek elfelejteni, hiányt okozva a kasszában.

#3 …hőbörög az IFA miatt

Apropó, nem mindenkinek egyértelmű, hogy a rumlisan hagyott szobák az eltöltött éjszakák után adózni kell. Pedig hiába állítja a kedves vendég, hogy márpedig ő kevesebbért foglalt, az IFA-t sosem építik bele a szoba árába, hanem külön tüntetik fel. Ergo eltitkolt költségekkel sem lehet vádolni a házat.

#4 …lopással vádolja a személyzetet

Szögezzük le: egyetlen szálloda, étterem, bár, panzió, tengerjáró, railjet, reptéri kabin alkalmazottja sem kockáztatja az állását azzal, hogy megfújjon bármit is. Ha valamelyik cuccodat nem találod, akkor vagy elveszett, vagy egy másik vendégnek tetszett meg nagyon, vagy megtalálták és félretették Neked, csak jelentkezned kell érte. (Egyik ismerősöm mesélt egy számomra felháborító esetet, röviden-tömören: egy férfi a pulton felejtette a bankkártyáját, amivel fizetett, majd amikor utánatelefonáltak, hogy jöjjön vissza érte, önmagából kikelve lopással gyanúsított és feljelentéssel fenyegetőzött. Ilyet azért ne, jó?)

#5 …határon túlról érkezve tud magyarul, de nem hajlandó megszólalni

Elég furcsa logika: “Külföldre utazom és értem is az ország nyelvét, de kizárólag a saját anyanyelvemet használom, hogy ne csak mások, hanem a saját dolgomat is megnehezítsem.” Mondjuk, egy szállodában ezzel a felfogással könnyű lebukni, ha ordít a nevedről, hogy magyar eredetű.

#6 …szobát akar foglalni bookingos/szállás.hu-s/bármilyen szállásgyűjtő portálos áron

És mindezt telefonon közli a recepcióssal. Igen, tényleg megesett már ilyen a magyar vendéglátás történetében. Aztán persze nem érti, hogy miért nem tudják annyiért kiadni a szobát, ha felemeli a telefont és nem a netet használja.

gastronomy-327125_1920
Forrás: Pixabay

#7 …számla helyett nyugtát hoz

A rendezvény- és/vagy étteremmel rendelkező szállodák, önálló étkezdék általában vannak olyan rendesek és megengedik, hogy máshol vásárolt sütit, tortát, pogácsát behozz egy zártkörű rendezvényre – számla ellenében. Ami nem egyenlő a nyugtával! Mert ha ne adj’ Isten belesütnek egy fincsi szalmonellát, az étteremnek igazolnia kell, hogy köze nincs ahhoz, amit te bevittél és megettél. Ez pedig azzal a kis fecnivel majdhogynem lehetetlen, főleg ha csak a “gyűjtő” kifejezést nyomták rá.

#8 …beállít becsekkolási idő előtt

Az egyik kedvencem az a nagy egyedszámmal bíró család volt, akik fél tízkor már ott álltak a pult előtt, hogy nekik foglalásuk van – amire délután kettőtől tarthat igényt minden vendég. Olyankor délelőtt nemhogy a szobájukat sem kezdték el suvickolni, de az éttermet sem nyitottuk még ki.

Mindezen idegrendszert próbáló finomságon túlmenően, habon csücsülő cseresznyeként következzen három mondat, ami inkább ne hagyja el a szádat egy szálloda falain belül:

#1 “Az XY-ban az utca másik oldalán feleannyiba kerül egy szoba.”

Igen, megértjük a dilemmádat, de mi azért adjuk drágábban, mert már kilakoltattuk az ágy alól a csótányokat, neked ezzel nem kell foglalkoznod, amíg itt alszol nálunk.

#2 Beesve az ajtón: “Merre találom az XY szállót?”

Bármikor szívesen ad a személyzet útbaigazítást, elvégre vendéglátósként ismerniük kell a város fontosabb pontjait, látnivalóit, de ez a kérdés már kicsit olyan, mintha Big Macet kérnél a Burger Kingben.

#3 “Nem lehetne inkább erkélyes/udvarra néző/dohányzó szobát kérni?

Mondja ezt, miután az összes cuccát behordta az előkészített szobájába. Sajnos utólag nehéz egyéni igényeket teljesíteni (főleg teltháznál), erre legszolidabban az “ezt foglaláskor jelezni kellett volna” mondattal lehetséges válaszolni.

(Ja, hogy ez tizenegy pont, nem tíz…)

Neked van bármilyen negatív tapasztalatod idegenforgalom terén? Akár vendéglátósként, akár vendégként, szívesen meghallgatnám. 🙂

Leave a comment

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.