Millióegy elképzelése volt már a világnak – különböző kultúrák és vallások formájában – arról, mi vár ránk, miután a lelkünk megszűnik a testünkben létezni. Hirtelen nem jut eszembe, melyik nézet szerint visszük tovább földi létünk mintáit, de ehhez közelít A nagy illúzió is. Amiből valljuk be, érdekes szituk születhetnek, már ha csak a különböző korokból származó emberek életét és azok találkozását vesszük figyelembe.

Ha Isten háta mögött van az ember, akkor vigyázzon, mert nincs Isten szeme előtt.”

Tom Pastor negyvenéves, festőművész, és egy nap arra ébred, hogy halott.

Ám életének ezzel még koránt sincs vége.
A túlvilágon feneketlen sötétség és végeláthatatlan sivatag fogadja. Meg egy piros telefonfülke, amelyben felcsendül egy hang a múltból, és felvilágosítja: neki itt bizony küldetése van.
Hősünk elindul hát egy rozsdás Chevy Chevelle-ben, oldalán cserfes segítőjével, Ninával, hogy megtalálja elveszett lányát egy idegen világban, ahol útját nem gátolja sem tér, sem idő, nincsenek országhatárok és nyelvi korlátok, az évszázadok összeolvadnak, az elhunytak pedig egyetlen hatalmas temetőben ropják a haláltáncot.

A nagy illúzió hosszú utazás: mintha egy klasszikus road movie filmkockái peregnének a szemünk előtt, tele a valóság és a képzelet sokszínű teremtményeivel.
Benyák Zoltán regénye egyszerre meghökkentő és ismerős, édes-bús nosztalgiát ébreszt elveszett gyermekkorunk iránt, felrázva a bennünk szunnyadó álmodozót.

HOGYAN KERÜLT HOZZÁM? Benyák legelső regényét évekkel ezelőtt kivégeztem, azóta pedig folyamatosan jöttek szembe velem az újabb megjelenései – többek között ez is. Tekintettel arra, hogy kedvenc magyar szerzőm, nem létezett számomra olyan, hogy A nagy illúziót ne vegyem meg.

BORÍTÓ: 5/5 – Na igen, Jézus vízen járt, a piros Chevy meg felhőkön gurul… Pont olyan a címlap hangulata, amilyet ez a könyv megérdemel, éppen ezért hosszas értekezést teljesen fölösleges lenne írni róla. Ahogy haladunk előre a történetben, egyre több pontját fedezhetjük fel a címlapon. Egyetlen apróságba viszont hadd kössek bele: az a nagy A betű túlságosan meg lett kanyarintva – mintha egy G is társulna mellé, úgy néz ki.

TARTALOM: 5/5 – Ha valakinek volt már szerencséje a Veszett lelkek városához, azonnal észre fogja venni a hasonlóságot a kettő között – annyi különbséggel, hogy a szerző első regénye nem küldi rögtön halálba a szenvedő alanyokat.

A nagy illúziót esetünkben egy negyvenéves festő tapasztalja meg, aki bőven eleget tesz a művészekről alkotott sztereotípiáknak: tudatmódosítókon él, kenyérre se futja neki és totál máshogy tekint a világra, mint egy egyszerű földi halandó. Egy dologban viszont mégiscsak hasonlít rájuk: ugyanúgy meghal, mint az összes többi. És itt jön a jó rész.

Hősünk a halál utáni lét színterén simán összefut Edgar Allan Poe-val és Kurt Cobain-nel, ami oly’ természetesnek tűnik számunkra, mint megállni a Shell-nél teletölteni a tankot (nem, ez itt nem a reklám helye, tényleg van egy ilyen momentuma a cselekménynek). Itt utalnék vissza az első bekezdésre: Benyák szerint a túlvilág majdnem pontosan olyan, mint amilyet magunk mögött hagytunk – csak itt a London-Berlin közötti útvonal mindössze két óra alatt bejárható, és ez mindössze egyetlenegy szürreális furcsaság a sok közül.

Tehát mint látjuk, bőven akad min meghökkennie Pastornak – kár, hogy nincs rá ideje. Ugyanis okkal lépett a halálba: a Földön nem tud létezni baleset miatt elhunyt lánya nélkül, így odaát próbálja felkutatni. Közben pedig nemcsak az elmúlás utáni (örök)léten gondolkodhatunk el, ahogy egyre-egyre magába szippant az illúzió, hanem olyan apróságokon is, mint például a szerelem kortalansága.

Ez a könyv sokkal jobb annál, mint amit képes vagyok leírni róla. Egy olyan világba csöppensz bele, ami nem éppen a legédesebb mézesmadzag, mégsem akarsz szabadulni belőle. Kicsit olyan ez, mint amikor az embert vonzza a sötét – tudja, hogy veszélyes lehet, ugyanakkor kíváncsi, mit rejthet. Na, pontosan ezt fogod kapni – az a bizonyos sötétség pedig emberi ésszel fel nem fogható szürrealizmussal fogad.

– Jézusom!
– Ő nincs itt…”

368 oldal, Athenaeum, 2016 – 3490 forint (kartonált)
RENDELD MEG 40% KEDVEZMÉNNYEL!

Leave a comment

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.